bodrum escort escort bodrum porno escort denizli bayan escort malatya kayseri escort bayan

WIRTUALNE SZKOLENIE PRACOWNIKÓW

PEŁNY TYTUŁ PROJEKTU:
Wirtualny nauczyciel umiejętności technicznych

ŹRÓDŁO FINANSOWANIA:
Europejski Fundusz Społeczny

CZAS REALIZACJI:
06 – 12.2017

PRZEDMIOT I CEL PROJEKTU:

Nowoczesne metody uczenia się nie polegają już na studiowaniu książek i instrukcji. Badania dowodzą, że najlepsze metody uczenia się oparte są na wielozmysłowej komunikacji, na jednoczesnym angażowaniu wzroku, słuchu, dotyku, węchu i smaku. W wirtualnej rzeczywistości coraz bardziej angażuje się te zmysły. Dlatego też do wsparcia procesu uczenia się zaproponowaliśmy aplikacje wykorzystującą rzeczywistość wirtualną.

Pierwszym przykładem, który zaproponowaliśmy jest nauka jazdy i obsługi wózka widłowego. Kolejne aplikacje mogą uczyć innych umiejętności zawodowych: obsługi maszyn czy nawet latania samolotem. Nauka tych czynności to przede wszystkim poznanie procedur oraz wyrobienie w sobie pewnych nawyków i orientowanie się w przestrzeni gdzie jest potrzebny przycisk czy dźwignia. Te nawyki i tą orientację w przestrzeni można sobie wyrobić zakładając hełm do rzeczywistości wirtualnej. Uczący się widzi w wirtualnej rzeczywistości wierne odwzorowanie wózka widłowego, maszyny czy samolotu, ich pulpity sterowania, rozkład i wygląd przycisków czy dźwignie. Dodatkowo może pracować w różnych trybach: w takim w którym się uczy i wyświetlane są mu komunikaty co ma teraz wykonać, i w takim w którym może się sam egzaminować, nie ma w nim komunikatów a to co robi jest oceniane przez aplikację.

Ucząc się przy pomocy tej aplikacji może wielokrotnie powtarzać ćwiczenia aż do osiągnięcia perfekcji. Ćwiczenie nawyków na rzeczywistym wózku widłowym jest po prostu zbyt drogie. Każdy uczący się musiałby mieć do niego dostęp czyli dla 10 uczących się będzie potrzebnych 10 wózków widłowych. Jeszcze droższe będzie to w przypadku nawyków w obsłudze samolotu ;-). Wykorzystanie VR jest też metodą dla wyjątkowo zmotywowanych. Powszechny dostęp do smartfonów i niska cena prostych gogli VR powoduje, że ćwiczenia mogą odbywać się nie tylko na szkoleniach ale też w domu.

Aplikacja nie ma być jedyną metodą nauki obsługi wózka widłowego czy samolotu. Z pewnością przyda się kilka godzin praktyki na rzeczywistej maszynie. Chodzi o to żeby wyrobić nawyki i orientacje w przestrzeni. Chodzi o to żeby człowiek obudzony w nocy pytaniem “jak podnieść widły” umiał szybko odpowiedzieć “popchnij dźwignie po prawej”.

Tak więc głównymi zaletami naszego rozwiązania jest niski koszt szkolenia i ogólna dostępność a to wszystko przekłada się na większą intensywność szkolenia i szybsze wyniki.

 

PLANOWANE WYNIKI PROJEKTU:

  • Zmniejszenie kosztów szkolenia pracowników dzięki oszczędnością w eksploatacji maszyn oraz skróceniu zaangażowania osób prowadzących szkolenia.
  • Skrócenie czasu nauki powtarzalnych czynności. Większa dostępność do ćwiczeń skraca okres szkolenia.
  • Mniejsze wykorzystanie maszyn i urządzeń, na których normalnie odbywałyby się szkolenia. Ma to szczególne znaczenie w szkoleniach stanowiskowych na linii produkcyjnej bo może się wiązać z koniecznością zatrzymania / zmniejszenia jej prędkości.
  • Zwiększenie atrakcyjności szkoleń dla pokolenia wchodzącego na rynek pracy, dla pokolenia smartfonów i facebooka.
  • Możliwość ćwiczenia w domu
  • Lepsze pozycjonowanie marki firmy szkoleniowej poprzez wyeksponowanie otwarcia się na nowoczesne technologie.

KIEROWNIK PROJEKTU:
dr inż. Filip Górski
filip.gorski@put.poznan.pl

Referencja

valentines daywishes Promise Day valentines day quotes